Свободные лицензии в открытых образовательных ресурсах

Евгений Ярославич Моисеичев

Аннотация


В работе рассматриваются вопросы, связанные с применением свободных лицензий в Открытых образовательных ресурсах, с целью изучения лучшего зарубежного опыта и его применения в российских условиях. Анализ поставленной проблематики проведен в три этапа в трех плоскостях, начиная с рассмотрения понятия «свободная лицензия», переходя к вопросу применения свободных лицензий в Открытых образовательных ресурсах и заканчивая рассмотрением перспектив применения свободных лицензий в ООР в рамках модели открытых инноваций.

Free licenses for Open Educational Resources

The article is devoted to the topic of free licenses on copyright items in the context of their use in Open Educational Resources. The author sets out to explore vast foreign experience in this field to draw lessons for Russia. The phenomenon of free licenses is analyzed in three dimensions that have been added consequently to the analysis thus increasing its overall level of complexity. Firstly, the notion of free licenses itself is explained with Creative Commons licenses being chosen as most suitable to use in science and education. Such choice has been made given the extreme flexibility of Creative Commons licenses, despite the number of drawbacks associated with that family of licenses. Then, both foreign and national experience in the creation of Open Educational Resources is described. While free licenses abroad are gaining popularity among OER creators, their counterparts in Russia, in contrast, are less enthusiastic due to a handful of factors. On one hand, the novelty of the topic comes into play and, on the other hand, Russia’s legislation is not encouraging enough for OER to flourish. Based on the up-to-date conjuncture the three future scenarios are drawn among which the one that looks most realistically reads as “in the presence of no legal changes in Russia’s copyright legislation OER will develop slowly yet steadily”. Finally, the third dimension is added to the analysis, that is, the possibility of free licenses implementation in OER in the framework of open innovations’ value chains. This possibility is seen as a unique chance to burst the development of OER in Russia. Though, many caveats lie ahead and goodwill risks are seen as one of the potential pitfalls.


Полный текст:

PDF

Литература


Википедия // Официальный сайт свободной энциклопедии Википедия. URL: http://ru.wikipedia.org/wiki/Википедия (дата обращения: 20.09.12).

Гридина Е.Г., Иванников А.Д., Булгаков М.В., Чиннова И.И., Сигалов А.В. Система федеральных образовательных порталов: 3 года в Internet // Открытое образование. 2005. N 1 (48). URL:

www.informika.ru%2Ffiles%2Fsmi%2F2%2Fgriiva_02.pdf (дата обращения: 11.10.2012).

Долгин А.Б. Манифест новой экономики. Вторая невидимая рука рынка. M.: АСТ, 2010. 256 с.

Долгин А.Б. Экономика символического обмена. M.: Инфра-М, 2006. 632 с.

Концепция развития гражданского законодательства Российской Федерации. Москва: Статут, 2009. С. 144.

Об исполнении пункта 1 перечня поручений Президента Российской Федерации от 31 мая 2011 г. №Пр-1547 // Министерство связи и массовых коммуникаций. 01.08.2011. URL: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/49/Приложение_1-_копия_доклада_об_исполнении_п.1_Пр-1547.pdf (дата обращения: 25.09.2012).

Представители ИРИО приняли участие в международном семинаре ЮНЕСКО // Официальный сайт Института развития информационного общества. 01.06.2011. URL: http://www.iis.ru/

content/view/546/91/ (дата обращения: 24.09.2012).

Справка о внесении изменений в гражданское законодательство Российской Федерации, направленных на закрепление для авторов произведений возможности предоставлять свои произведения на условиях свободных лицензий неограниченному кругу лиц (аналогичных Creative

Commons, GNU FDL) // Wikiperdia. 01.08.2011.

URL: http://ru.wikipedia.org/wiki/Файл:Приложение_1-_копия_доклада_об_исполнении_п.1_Пр-1547.pdf (дата обращения: 24.09.2012).

Стенограмма круглого стола «Измерения в экономике авторского права» // ЦЭМИ РАН. 16.03.2010. URL: http://www.labrate.ru/20100316/stenogramma.htm (дата обращения: 26.09.2012)

Утверждён перечень поручений по итогам встречи Дмитрия Медведева с представителями интернет-сообщества // Официальный сайт Президента России. 02.06.2011. URL: http://kremlin.ru/assignments/11427 (дата обращения: 25.09.2012).

Advancement of Free Software awards // Free Software Foundation’s official website. URL: http://www.fsf.org/awards/fs-award (Date of access: 31.10.2012); Project of social benefit award // Free Software Foundation’s official website. URL:

http://www.fsf.org/awards/sb-award (Date of access: 31.10.2012).

British Columbia Government Lends Support to Open Textbooks // Creative Commons’ official website. 16.10.2012. URL: http://creativecommons.org/weblog/entry/34566?utm_campaign=

newsletter_1210&utm_medium=blog&utm_source=newsletter (Date of access: 31.10.2012).

Cheliotis G., Chik W., Guglani A., Tayi G.K. Taking Stock of the Creative Commons Experiment Monitoring the Use of Creative Commons Licenses and Evaluating Its Implications for the Future of

Creative Commons and for Copyright Law // 35th Research Conference on Communication, Information and Internet Policy (TPRC), Sep 28—30. National Center for Technology and Law. George Mason University School of Law. 2007. 15.08.

Chesbrough, H.W. Open Innovation: The new imperative for creating and profiting from technology. Boston: Harvard Business School: 2003.

Free-Libre: Open Source Software (FLOSS) is Commercial Software // David A. Wheeler's Personal Home Page. 12.27.2006. (revised 06.14. 2011). URL: http://www.dwheeler.com/essays/

commercial-floss.html (date of access: 13.09.12)

Hill B.M. Towards a Standard of Freedom: Creative Commons and the Free Software Movement // Personal Website of B.M. Hill. 29.06.2005. URL: http://mako.cc/writing/toward_a_standard_of_freedom.html (date of access: 28.09.2012).

Hylen, J. et al. Open Educational Resources: Analysis of Responses to the OECD Country Questionnaire // OECD Education Working Papers. 2012. No. 76. URL: hhtp://dx.doi.org/10.1787/

k990rjhvtlv-en

Koenig J. Seven Open Source Business Strategies for Competitive Advantage // John Koenig’s Personal Home Page. URL: http://johnkoenig.com/seven-open-source-business-strategies-forcompetitive-advantage/ (date of access: 13.09.12).

Giving Knowledge for Free: The Emergence of Open Educational Resources / OECD. OECD Publishing. 2007. URL: http://dx.doi.org/10.1787/9789264032125-en.

Python for Informatics: Open Textbook Remixed in 11 Days // Creative Commons’ official website. 05.02.2010. URL: http://creativecommons.org/weblog/entry/20559 (date of access: 17.09.2012)

Raymond E.S. The Cathedral & the Bazaar. O’Reilly, 1999.

Stallman R.M. Free Software, Free Society: Selected Essays of Richard M. Stallman. 2002 // The official website of the Free Software Foundation. URL: www.gnu.org/philosophy/fsfs/rms-essays.pdf (date of access: 13.09.12).

Stallman, R.M. Fireworks in Montreal // The Official Website of the Free Software Foundation. 05.07.2005. URL: http://www.fsf.org/blogs/rms/entry-20050920.html (date of access: 28.09.2012).

The Power Of Open // Creative Commons Corporation. 2011. URL: http://thepowerofopen.org/ (date of access: 21.09.2012).


Ссылки

  • На текущий момент ссылки отсутствуют.